فن چانه زنی در مذاکره و فروش در سال ۱۴۰۱

You are here:
2 (1)

چانه‌ زنی یا به‌طور عامیانه‌تر چک و چانه زدن اصطلاحاً به معنی اصرار هر یک از دو طرف معامله در مراعات سود خویش است. سماجت فروشنده در پایین نیاوردن قیمت جنس و تقاضای مکرر خریدار در کاستن بهای آن و گفتگوی فروشنده و مشتری بر سر بهای جنس مورد معامله را چانه‌زنی می‌گویند.[ویکی پیدا – چانه زنی]

چانه زنی چیست؟

همه انسان ها بدون تردید ، بعضی از شرایط زیر را تجربه کرده اند :

  1. چانه‌زنی با مدیر یک شرکت بر سر موضوع حقوق و دستمزد
  2. چانه‌زنی با مشتری پیرامون قیمت یک کالا
  3. چانه‌زنی با معلم بر سر زمان تحویل یک پروژه
  4. چانه‌زنی با پیمانکار حول موضوع شرایط انجام کار
  5. چانه‌زنی با مامور راهنمایی و رانندگی بر سر میزان جریمه

بر خلاف تصور برخی از افراد که چانه زنی را صرفا در بافت خرید و فروش یک کالا و فقط پیرامون مقوله قیمت تعریف می کنند ، در مذاکرات گوناگونی که انسان ها در زندگی کاری و غیر کاری شان تجربه می کنند ، خواسته یا ناخواسته و دانسته یا نادانسته وارد این میدان می شوند. مهم نیست که شخص در چه جایگاهی قرار دارد و در چه فضایی زندگی می کند و فعالیت اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی اش چگونه و تا چه اندازه است، در هر حال در لحظات مختلف زندگی خود را در حال چانه زنی می بیند.

گروهی عقیده دارند بهتر است انسان ها هنگام مذاکره با یکدیگر ، اصلا باب این قضیه را باز نکنند و بدون این کار به توافق برسند . چنین تصوری نه در همه مذاکرات ، اما در اکثر مذاکرات غیر ممکن است . به عبارت دیگر ، نیازی نیست نسبت به جانه زنی دیدگاه منفی داشته و آن را پدیده ای ناخوشایند تلقی کنیم . بلکه بهتر است با یک نگرش واقع بینانه ، آن را بپذیریم و نسبت به آن آگاهانه رفتار کنیم .

چانه زنی را کجای مذاکره بنشانید؟

چانه زنی چه فرقی با مذاکره دارد ؟

آیا چانه زنی همان مذاکره است ؟

یکی از خطاهای فوق العاده رایج در میان مذاکره کنندگان ، ریشه در بی توجهی به دو سوال فوق دارد . برخی از افراد به غلط ، مذاکره را همان چانه زنی تصور می کنند و به همین علت فکر می کنند که مذاکره یعنی پیشنهاد یک نفر و سپس چانه زنی دو نفر بر سر آن که در نهایت به توافق منجر می شود یا نمی شود . این فکر نادرست ، منجر به یک رفتار نادرست و مخرب می شود.

چانه زنی پیش از موعد چیست ؟

واقعیت این است که چانه زنی تنها یک بخش از فرآیند مذاکره است . رفتارها و فازهای مختلفی در طول مذاکره وجود دارد . یکی از قسمت های مذاکره ، رابطه سازی و ایجاد پل ارتباطی میان دو طرف است . بخش دیگری از مذاکره ، زمانی است که طرفین تلاش می کنند تا اعتمادسازی کنند . یک فاز بسیار مهم در مذاکره آنجاست که طرفین تلاش می کنند تا با طرح نکاتی ، زمینه های متقاعد کردن یکدیگر را فراهم کنند . پاره ای از مذاکره به رد و بدل کردن اطلاعات منحصر می شود و البته در کنار این ها ، یک بخش از مذاکره نیز به چانه زنی اختصاص پیدا می کند .

کسانی که این نکات را در نظر می گیرند ، چانه زنی را زودتر از موعد شروع می کنند و از آن رو که هنوز نتوانسته اند ارتباط مناسبی با طرف مقابل برقرار و برای پیشنهادهای خود در زمینه سازی کنند ، در فرآیند چانه زنی نیز با مشکل مواجه می شوند . یک مثال ساده می تواند چنین باشد که اگر شما قیمت خدمات خود را در همان ابتدای مذاکره بیان کنید ، طرف مقابل ممکن است به مخالفت با قیمت پیشنهادی شما برخاسته و بر سر آن چانه زنی کند ؛ همچنین اگر شما پیش از مطرح کردن قیمت خدمات تان ، یک ویژگی مثبت آن را بیان کرده و نکته ای از اعتبار شرکت تان به زبان بیاورید و با یک گفت و گوی خیلی ساده و خودمانی ارتباط سازنده ای با طرف مقابل برقرار کنید و پس از آن قیمت خدمات خود را به زبان بیاورید ، باز هم طرف مقابل ممکن است به قیمت شما اعتراض و باز هم بر سر آن چانه زنی کند . اما سوال این است : آیا شرایط چانه زنی و رفتار طرف مقابل شما در مذاکره ، در هر دو حالت یکسان است ؟ مسلما خیر .

به طور خلاصه می توان گفت که کل مذاکره در چانه زنی خلاصه نمی شود و چانه زنی یک قسمت از مذاکره است که نباید خیلی زود آن را آغاز کرد .

چانه زنی ، یک رویداد است یا یک فرآیند ؟

به نظر شما چانه زنی یک اتفاق است یا یک فرآیند ؟ یک رویداد است یا یک مسیر؟

اگر تفاوت میان این دو نگاه را متوجه نشوید ، معمولا در طول مذاکره تصمیمات غلطی خواهد گرفت . اگر فکر کنید چانه زنی اتفاق چند دقیقه ای است ، ممکن است با این ذهنیت وارد مذاکره شود که یا موفق می شوم یا خیر ، یا نفع بزرگی نصیبم می شود یا نمی شود و یا می توانم او را تحت تاثیر قرار بدهم یا نمی توانم .

اما اشکال این نوع نگاه در کجاست ؟

وقتی با ذهنیت «رویداد» این فرآیند را آغاز می کنید ، احتمالا قصد دارید خیلی سریع به نتیجه برسید و این منجر به بروز خطا در رفتار شما می شود . ممکن است تصور کنید که اگر همان لحظه با جواب منفی یا مقاومت طرف مقابل مواجه شوید ، بدان معنی است که چانه زنی به انتها رسیده و راه دیگری وجود ندارد . واقعیت این است که شما در بسیاری از مواقع ممکن است بخشی از چانه زنی را در یک جلسه و ادامه ی آن را در جلسه ای دیگر انجام دهید . ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر ، مذاکره را طوری هدایت کنید که ادامه ی چانه زنی به نشستی دیگر موکول شود تا بتوانید حضور موثرتر و قدرتمندتری داشته باشید . هیچ لزومی ندارد که همیشه در یک نوبت ، یک جلسه ، یک دیدار یا یک گفت و گوی تلفنی ، به تصمیم گیری نهایی برسید . آماده باشید که که در صورت لزوم ، چانه زنی را در چند بخش و در زمان های مختلف انجام دهید و به تدریج به هدفتان نزدیک شوید .

مذاکره حرفه ای به چه معناست؟

سرنوشت شما را در زندگی ، کیفیت مذاکرات شما تعیین می کند

دیگر مطالب آکادمی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

ارسال نظر